Filmprojekt

Logga_ver2

Föreningen Afrikansk Litteratur stöder ett filmprojekt initierat av filmaren/författare Yaba Badoe och Amina Mama, författare/forskare/feminist. I en serie dokumentärer kommer
kvinnliga afrikanska författare från olika afrikanska länder porträtteras. Först ut är en dokumentär om Ama Ata Aidoo, en av de främsta kvinnliga afrikanska författarna som också är en förebild för unga författare. Filmen blev färdig hösten 2014.

Idén till projektet kom när Yaba arbetade med sin dokumentär The Witches of Gambaga. Hon har tidigare gjort dokumentärer för BBC bl a ett porträtt av Toni Morrisson. Genom African Feminist Forum fick hon kontakt med Amina Mama och de började planera för hela serien. Men det visade sig vara svårt att söka pengar för serier, särskilt med ämnet kvinnliga afrikanska författare, som inte anses vara tillräckligt sensationellt. Filmen är finansierad genom crowdfunding vilket också innebär att kvinnoaktivister både i Afrika och Europa är engagerade för det fortsatta projektet. Under arbetet med filmen bidrog en rådgivningskommitté.

De bestämde sig då för att filma en författare åt gången och det var självklart att börja med Ama Ata Aidoo, som ju var pionjären bland de kvinnliga afrikanska författarna och den första som blev utgiven i Europa. När hon var 25 år kom The dilemma of a ghost som fick ett stort gensvar. Ama Ata har en stor bredd i sitt författarskap – dikter, pjäser, noveller, essäer. Gemensamt för allt hon skriver är att hon tar upp känsliga ämnen som relationer i förhållanden, slavhandeln – och dilemmat för afrikaner i diaspora som återvänder. Förändringar berättar om en stark kvinna som gör sina egna val.

I filmen får vi följa med till Ama Atas Aidoos hemby där hennes far var hövding och till USA där hon undervisade på Stanforduniversitetet och hyllas under ett seminarium i Kalifornien då ungdomar spelar pjäsen Anowa. I hemlandet undervisade hon på universitet och var en tid utbildningsminister. Läs mer om Ama Ata Aidoo under Våra författare.

Filmen visades först för Ama Ata Aidoo som godkände den efter mindre förändringar. Det var stort för henne eftersom filmen fångat viktiga delar av hennes liv.

Den 17 september var det filmpremiär i Accra med festligheter.

Föreningen har bidragit till insamlingen av pengar genom crowd-funding. FAL-medlemmar kan nu köpa filmen till medlemspris 250:-

Trailer till filmen

Här berättar Yaba Badoe om sina planer för filmen

Här är trailern till Witches of Gambaga

Filmen har visats på festivaler världen över och fått stor uppmärksamhet. Viktigast för Yaba är att den också visats för kvinnorna i filmen, i sju byar på landet och på teve i Ghana.

Problem i samhället skylls på häxkraft och bakom detta ligger synen på kvinnornas sexualitet – som källan till liv ger den kvinnorna makt – kvinnor både ger och tar liv. Kvinnor anses stå nära onda krafter. Det finns en rädsla för starka kvinnor, kvinnor som passerat klimakteriet blir syndabockar.

Panafrican Research Movement använder filmen i Kenya och Ghana för att diskutera och ifrågasätta den traditionella kvinnosynen. De evangeliska kyrkorna däremot underblåser vidskepelsen! När ekonomin i ett samhälle försämras söker man något att skylla på.