Läs tillsammans

Litteraturcirkel – för alla våra medlemmar.

NBV

25 mars 2019

börjar vår första litteraturcirkel  som vänder sig till alla medlemmar i föreningen oavsett var du bor.  Vi kommer träffas i Stockholm  och samtidigt genom Skype på distans. Vi vill därmed ge medlemmar även utanför större städer chans att tillsammans läsa och diskutera några böcker av kvinnliga afrikanska författare. Genom vårt samarbete med NBV har vi möjlighet att bjuda in Kayo Mpoyi till en träff med cirkeldeltagarna och ett öppet program.

Att delta i cirkeln är gratis,  böckerna kan du köpa i bokhandel eller låna på bibliotek. FAL köper in 3 ex som vi lånar ut mot kostnad för portot. Vi kommer också kunna köpa boken genom Kayo, hör av dig om du är intresserad. Köp den tryckta boken billigast från AdlibrisStorytel  har boken i sitt abonnemang, här erbjuder de gratis prova på i 14 dagar. Bokus har också boken som e-bok.

Bildresultat för kayo mpoyiMai betyder vatten (inbunden)

Under våren kommer vi koncentrera oss på Kayo Mpoyis roman ”Mai betyder vatten”.

Första träffen 25 mars diskuterar vi den första halvan av boken fram till sidan 127.

Andra träffen 15 april ägnar vi åt resten av boken och frågor utifrån boken som helhet.

Tredje träffen 20 maj kommer vi bjuda in Kayo och det kommer då bli tillfälle att ställa frågor direkt till författaren.

Vi håller på i tre timmar varje gång kl 18 – 21. Lokal meddelas vid anmälan.

Anmäl dig till Karin Sohlgren senast 19 mars

karinsohlgren@hotmail.com, mejla om du har frågor eller ring på 0727169336.

NBVPå NBV samarbetar vi med Kidd Duckström som arbetar uppsökande mot afrosvenskar i olika organisationer. Alla som redan har läsecirklar med afrikansk litteratur eller planerar att starta är välkomna att kontakta henne. Kidd.duckstrom@nbv.se

Till hösten planerar vi att ta upp någon av titlarna Stanna hos mig av Ayòbámi Adébáyo,Stanna hos mig

Doreen Baingana  Tropisk fisk,

No Violet Bulawayo Vi behöver nya namn

Maryse Condé Livet utan masker eller annan titel.  Kom gärna med förslag!

LucyLucy av Jamaica Kincaid kan du redan nu lyssna på i Lundströms Bokradio, tre avsnitt där boken diskuteras av Astrid Assefa och .Björn Wiman. Boken ges ut av Tranans bokförlag där medlemmar i FAL har rabatt. Vid ett senare tillfälle kommer vi bjuda in Styrbjörn Gustafsson för att berätta om författaren. Astrid Assefa och Tranans bokförlag är medlemmar i FAL. Tips! Läs gärna Annie-John av samma författare, den är fristående men beskriver barndomsupplevelser som liknar Lucys.

Läsecirklar i Sverige

FAL har kontakt, eller medverkar i, läsecirklar på olika håll i Sverige – Göteborg, Uppsala, Stockholm, Örebro, Norrköping. Samtliga cirklar läser böcker av afrikanska författare, eller författare med rötterna i Afrika. Bor du i närheten och vill ha kontakt, meddela oss i FAL så ordnar vi kontakten.

Göteborg  kontaktperson Karin Alsén, mejl karin.alsen@comhem.se, cirkeln är medlem i FAL och många av deltagarna också.

Norrköping kontaktpersoner Margareta Sjölander bmsjolander2@gmail.com och Kerstin Zelei Kumm  zelei@telia.com

Stockholm kontaktperson Maria Bergstrand  mejl maria.bergstrand@solidaritetshuset.se

Södertälje och Örebro meddelas senare.

Är du med i en läsecirkel? Berätta för oss så lägger vi ut på webbsidan!

Läsguider att ladda ned

Kärlek x 21 är en novellsamling redigerad av Ama Ata Aidoo, utgiven av Tranans förlag 2010 i ett unikt samarbete med Föreningen Afrikansk Litteratur. Orginaltitel: African Love Stories.

Läsguiden utarbetades av föreningens medlemmar i samarbete med Världslitteratur med ett särskilt förord av Karin Ruuth-Bäcker.

kaerlek_21Läsguiden är tänkt att användas i skola och vuxenutbildning förutom litteraturcirklar.

Gr

Mamy20Wata20och20monstret20kopia
Mamy Wata och monstret av Véronique Tadjo

Mamy Wata – en afrikansk sjöjungfru

Mamy Wata

Mamy Wata är en sjöjungfru och havets drottning. Hon är generös mot människor och djur. Ett monster sprider skräck bland alla. Monstret är en förtrollad ung man som inte vill vara elak. Mamy Wata bryter förtrollningen genom att visa honom godhet och lära honom av sina lekar och sånger.

Vi utgår från bilderboken ”Mamy Wata och monstret” av författaren och bilderboks-konstnären Veronique Tadjo som medlemmarna i FAL känner till från Kärlek x 21 bl a. Veronique är författare och bilder-bokskonstnär från Elfenbenskusten som skriver både för barn och vuxna. Hennes böcker baseras ofta på afrikanska myter tolkade utifrån en feministisk grundsyn.

Myten om Mamy Wata är spridd längst Afrikas kuster och i Karibien och har en nära koppling till slaveriets historia.Vi vill göra det möjligt att ge ut boken på svenska och olika afrikanska språk med ljudfiler till. Med hjälp av en särskild teknik kan man lyssna på berättelsen direkt i boken och spela in sin egen berättelse.

Vi vill dokumentera muntligt berättande om Mamy Wata i olika kulturer. Med utgångspunkt från historien bakom myten Mamy Wata vill vi både sprida kunskap om slaveriets historia och utveckla bokens freds- och miljöbudskap.

Till boken finns en pedagogisk guide som ger bakgrundsinformation
och idéer till eget skapande. Den togs fram till Bokmässan 2010 som hade Afrikatema i ett samarbete med Världslitteratur och Skolverket/Tema Modersmål.

Föreningen Afrikansk Litteratur sökte pengar från Allmänna Arvsfonden tillsammans med Afrosvenskarnas Riksförbund CinemAfrica, TRYCK, Afrokultur m fl. Vi fick nej men fortsätter ändå.

TRYCK är en ideell förening för svarta kulturarbetare i Sverige. I april gjorde de familjeprogram i Kulturhuset då de bl a berättade afrikanska sagor. FAL tog fram lästipsför barn ”Följ med till Afrika”.

Förskolor i Malmö arbetade med Mamy Wata med särskild fokus på musik för språkutveckling. Mamy Wata kommer och besöker barnen och berättar sagan och barnen får vara i olika verkstäder, musik, skapande, vattenexperiment etc. Bok, musik och Mamy Wata väskan kan beställas från NDIO.  Mamy Wata väskan är designad och tillverkad av KangaKabisa.

Alla intresserade är välkomna att höra av sig för tips på hur man kan arbeta med boken som kommer på många språk.

FAL bidrar genom att samla in och sprida information, organisera workshops och författarbesök mm. Vi vill samarbeta om författarbesök med Veronique Tadjo.

Sommaren  2015 gjorde vi en sagoverkstad under Föreningen Afrosvenskarnas familjedag i Stockholm. Under jullovet var vi på biblioteket i Rinkeby med ett liknande program.

Inom Stockholmsområdet erbjuder vi oss att göra program på bibliotek och liknande, intresserade är välkomna att kontakta Karin Sohlgren (karinsohlgren@hotmail.com) Utifrån boken/myten finns ett berättarprogram för vuxna en sagolek och workshop för barn.Vi har gjort ett material och bidrar gärna med tips till dig som vill göra ett program där du bor!

Karin Sohlgren och Magdalena Ginste

Läs mer om projektet OL