Läs tillsammans

Litteraturcirkel – för alla våra medlemmar.

NBV

9 september  börjar höstens läsegrupp

vi kommer att vara i Sumbu Chantraines nyöppnade afrikanska café Kalangu café på Södermannagatan 38.  (Läs mer om caféet nedan)

Vi träffas IRL och fem gånger under hösten men du som vill kommer också kunna följa med oss på distans.  Datum, tider och böcker

Måndag 9 september  Doreen Baingana  Tropiska fiskar,Tropiska fiskar (inbunden)

i kommer fokusera på titelnovellen. Vi skickar ut texten till alla som vill – den ingår också i Kärlek x 21 – men läs hela boken, det är den värd!!

Doreen Baingana var en av de afrikanska författare som framtädde under Bokmässan 2010.

Novellerna utspelar sig i Uganda så vi börjar med att fika och lyssna på musik – och du kommer få bakgrundsmaterial om Uganda och tips på några andra författare via webbsidan.

Måndag 30 september kl 18 – 20.30  Lucy

pratar vi om Lucy av Jamaica Kincaid från Antigua. Läs gärna också Annie John som boken delvis bygger vidare på.  Jamaica Kincaid kommer till Stockholm och Göteborg i samband med lanseringen av boken Mr Potter som ges ut av Tranans förlag. FAL samarbetar med Tranan så alla som deltar i cirkeln kommer kunna köpa böckerna till subventionerat pris. Jamaica Kincaid kommer från Antigua och skriver utifrån sin afrokaribiska bakgrund. Vi kommer också ge andra lästips och lyssna på afrokaribisk musik när vi fikar.

Måndag 21 oktober kl 18 – 20.30

läser vi Stanna hos mig av Ayòbámi Adébáyo, också från Nigeria. Boken gjorde stor succé när den kom ut, författaren besökte Sverige och både för er som var med och er som inte hade möjlighet att lyssna finns det mycket att upptäcka och tala om.

Stanna hos mig

Vi börjar med fika, lyssnar på musik och pratar lite fritt.

Måndag 18 november kl 18 – 20.30

träffas vi och pratar om  No Violet Bulawayo Vi behöver nya namn  från Zimbabwe.  Mer om boken senare.

Måndag 2 december  kl 18 – 20.30

Maryse Condé Livet utan masker eller annan titel.  Kom gärna med förslag! Läs mer om henne här.

Condé hör liksom Jamaica Kincaid till. en av våra nobelpristippade författare. 2018 delades ett alternativt nobelpris ut till Maryse Condé som då besökte Sverige.

Kalangu café på Södermannagatan 38. är ett medlemscafé som drivs av föreningen med samma namn. Alla medlemmar i Föreningen Afrikansk Litteratur är automatiskt medlemmar och får rabatt på fikat! Vi kommer berätta mer om föreningen och caféet här men redan nu kan ni gå in på deras facebook grupp. Flera av oss har varit med i  Sumbu Chantraines crowdfundingkampanj under sommaren. Caféet öppnades den 1 augusti med målsättningen att vara en mötesplats för afrosvenskar och afrikaintresserade!

Lucy av Jamaica Kincaid kan du redan nu lyssna på i Lundströms Bokradio, tre avsnitt där boken diskuteras av Astrid Assefa och .Björn Wiman. Boken ges ut av Tranans bokförlag där medlemmar i FAL har rabatt. Vid ett senare tillfälle kommer vi bjuda in Styrbjörn Gustafsson för att berätta om författaren. Astrid Assefa och Tranans bokförlag är medlemmar i FAL. Tips! Läs gärna Annie-John av samma författare, den är fristående men beskriver barndomsupplevelser som liknar Lucys.

25 mars 2019

börjar vår första litteraturcirkel  som vänder sig till alla medlemmar i föreningen oavsett var du bor.  Vi kommer träffas i Stockholm  och samtidigt genom Skype på distans. Vi vill därmed ge medlemmar även utanför större städer chans att tillsammans läsa och diskutera några böcker av kvinnliga afrikanska författare. Genom vårt samarbete med NBV har vi möjlighet att bjuda in Kayo Mpoyi till en träff med cirkeldeltagarna och ett öppet program.

Att delta i cirkeln är gratis,  böckerna kan du köpa i bokhandel eller låna på bibliotek. FAL köper in 3 ex som vi lånar ut mot kostnad för portot. Vi kommer också kunna köpa boken genom Kayo, hör av dig om du är intresserad. Köp den tryckta boken billigast från AdlibrisStorytel  har boken i sitt abonnemang, här erbjuder de gratis prova på i 14 dagar. Bokus har också boken som e-bok.

Bildresultat för kayo mpoyiMai betyder vatten (inbunden)

Våren 2019 läste vi Kayo Mpoyis roman ”Mai betyder vatten”.

Läsecirklar i Sverige

FAL har kontakt, eller medverkar i, läsecirklar på olika håll i Sverige – Göteborg, Uppsala, Stockholm, Örebro, Norrköping. Samtliga cirklar läser böcker av afrikanska författare, eller författare med rötterna i Afrika. Bor du i närheten och vill ha kontakt, meddela oss i FAL så ordnar vi kontakten.

Göteborg  kontaktperson Karin Alsén, mejl karin.alsen@comhem.se, cirkeln är medlem i FAL och många av deltagarna också.

Norrköping kontaktpersoner Margareta Sjölander bmsjolander2@gmail.com och Kerstin Zelei Kumm  zelei@telia.com

Stockholm kontaktperson Maria Bergstrand  mejl maria.bergstrand@solidaritetshuset.se

Södertälje och Örebro meddelas senare.

Är du med i en läsecirkel? Berätta för oss så lägger vi ut på webbsidan!

Läsguider att ladda ned

Kärlek x 21 är en novellsamling redigerad av Ama Ata Aidoo, utgiven av Tranans förlag 2010 i ett unikt samarbete med Föreningen Afrikansk Litteratur. Orginaltitel: African Love Stories.

Läsguiden utarbetades av föreningens medlemmar i samarbete med Världslitteratur med ett särskilt förord av Karin Ruuth-Bäcker.

kaerlek_21Läsguiden är tänkt att användas i skola och vuxenutbildning förutom litteraturcirklar.

Gr

Mamy20Wata20och20monstret20kopia
Mamy Wata och monstret av Véronique Tadjo

Mamy Wata – en afrikansk sjöjungfru

Mamy Wata

Mamy Wata är en sjöjungfru och havets drottning. Hon är generös mot människor och djur. Ett monster sprider skräck bland alla. Monstret är en förtrollad ung man som inte vill vara elak. Mamy Wata bryter förtrollningen genom att visa honom godhet och lära honom av sina lekar och sånger.

Vi utgår från bilderboken ”Mamy Wata och monstret” av författaren och bilderboks-konstnären Veronique Tadjo som medlemmarna i FAL känner till från Kärlek x 21 bl a. Veronique är författare och bilder-bokskonstnär från Elfenbenskusten som skriver både för barn och vuxna. Hennes böcker baseras ofta på afrikanska myter tolkade utifrån en feministisk grundsyn.

Myten om Mamy Wata är spridd längst Afrikas kuster och i Karibien och har en nära koppling till slaveriets historia.Vi vill göra det möjligt att ge ut boken på svenska och olika afrikanska språk med ljudfiler till. Med hjälp av en särskild teknik kan man lyssna på berättelsen direkt i boken och spela in sin egen berättelse.

Vi vill dokumentera muntligt berättande om Mamy Wata i olika kulturer. Med utgångspunkt från historien bakom myten Mamy Wata vill vi både sprida kunskap om slaveriets historia och utveckla bokens freds- och miljöbudskap.

Till boken finns en pedagogisk guide som ger bakgrundsinformation
och idéer till eget skapande. Den togs fram till Bokmässan 2010 som hade Afrikatema i ett samarbete med Världslitteratur och Skolverket/Tema Modersmål.

Föreningen Afrikansk Litteratur sökte pengar från Allmänna Arvsfonden tillsammans med Afrosvenskarnas Riksförbund CinemAfrica, TRYCK, Afrokultur m fl. Vi fick nej men fortsätter ändå.

TRYCK är en ideell förening för svarta kulturarbetare i Sverige. I april gjorde de familjeprogram i Kulturhuset då de bl a berättade afrikanska sagor. FAL tog fram lästipsför barn ”Följ med till Afrika”.

Förskolor i Malmö arbetade med Mamy Wata med särskild fokus på musik för språkutveckling. Mamy Wata kommer och besöker barnen och berättar sagan och barnen får vara i olika verkstäder, musik, skapande, vattenexperiment etc. Bok, musik och Mamy Wata väskan kan beställas från NDIO.  Mamy Wata väskan är designad och tillverkad av KangaKabisa.

Alla intresserade är välkomna att höra av sig för tips på hur man kan arbeta med boken som kommer på många språk.

FAL bidrar genom att samla in och sprida information, organisera workshops och författarbesök mm. Vi vill samarbeta om författarbesök med Veronique Tadjo.

Sommaren  2015 gjorde vi en sagoverkstad under Föreningen Afrosvenskarnas familjedag i Stockholm. Under jullovet var vi på biblioteket i Rinkeby med ett liknande program.

Inom Stockholmsområdet erbjuder vi oss att göra program på bibliotek och liknande, intresserade är välkomna att kontakta Karin Sohlgren (karinsohlgren@hotmail.com) Utifrån boken/myten finns ett berättarprogram för vuxna en sagolek och workshop för barn.Vi har gjort ett material och bidrar gärna med tips till dig som vill göra ett program där du bor!

Karin Sohlgren och Magdalena Ginste

Läs mer om projektet OL

0 kommentarer till Läs tillsammans

1. HowardWense skriver:

Fantastic stuff. Thanks!
    safe canadian online pharmacies
    canadian online pharmacy
    international pharmacies that ship to the usa
    mexican pharmacies shipping to usa

2. HowardWense skriver:
    Din kommentar inväntar granskning.

Thanks a lot! I appreciate it!
    no prescription online pharmacy north west pharmacy canada buy prescription drugs online london drugs canada

3. QuentinPlaft skriver: