Mamy Wata

Mamy Wata visar vägen!

Mamy20Wata20och20monstret20kopia

Mamy Wata är en sjöjungfru och havets drottning. Hon är generös mot människor och djur. Ett monster sprider skräck bland alla. Monstret är en förtrollad ung man som inte vill vara elak. Mamy Wata bryter förtrollningen genom att visa honom godhet och lära honom av sina lekar och sånger.

Vi utgår från bilderboken ”Mamy Wata och monstret” av författaren och bilderboks-konstnären Veronique Tadjo som medlemmarna i FAL känner till från Kärlek x 21 bl a. Veronique är författare och bilder-bokskonstnär från Elfenbenskusten som skriver både för barn och vuxna. Hennes böcker baseras ofta på afrikanska myter tolkade utifrån en feministisk grundsyn.

Myten om Mamy Wata är spridd längst Afrikas kuster och i Karibien och har en nära koppling till slaveriets historia.Vi vill göra det möjligt att ge ut boken på svenska och olika afrikanska språk med ljudfiler till. Med hjälp av en särskild teknik kan man lyssna på berättelsen direkt i boken och spela in sin egen berättelse.

Vi vill dokumentera muntligt berättande om Mamy Wata i olika kulturer. Med utgångspunkt från historien bakom myten Mamy Wata vill vi både sprida kunskap om slaveriets historia och utveckla bokens freds- och miljöbudskap.

Till boken finns en pedagogisk guide som ger bakgrundsinformation
och idéer till eget skapande. Den togs fram till Bokmässan 2010 som hade Afrikatema i ett samarbete med Världslitteratur och Skolverket/Tema Modersmål.

Föreningen Afrikansk Litteratur sökte pengar från Allmänna Arvsfonden tillsammans med Afrosvenskarnas Riksförbund CinemAfrica, TRYCK, Afrokultur m fl. Vi fick nej men fortsätter ändå.

TRYCK är en ideell förening för svarta kulturarbetare i Sverige. I april gjorde de familjeprogram i Kulturhuset då de bl a berättade afrikanska sagor. FAL tog fram lästipsför barn ”Följ med till Afrika”.

Förskolor i Malmö arbetar i höst med Mamy Wata med särskild fokus på musik för språkutveckling. Mamy Wata kommer och besöker barnen och berättar sagan och barnen får vara i olika verkstäder, musik, skapande, vattenexperiment etc. Bok, musik och Mamy Wata väskan kan beställas från NDIO.  Mamy Wata väskan är designad och tillverkad av KangaKabisa.

Alla intresserade är välkomna att höra av sig för tips på hur man kan arbeta med boken som kommer på många språk.

FAL bidrar genom att samla in och sprida information, organisera workshops och författarbesök mm. Vi vill samarbeta om författarbesök med Veronique Tadjo.

Sommaren  2015 gjorde vi en sagoverkstad under Föreningen Afrosvenskarnas familjedag i Stockholm. Under jullovet var vi på biblioteket i Rinkeby med ett liknande program.

Inom Stockholmsområdet erbjuder vi oss att göra program på bibliotek och liknande, intresserade är välkomna att kontakta Karin. (karinsohlgren@hotmail.com) Vi har gjort ett material och bidrar gärna med tips till dig som vill göra ett program där du bor!

Karin Sohlgren och Magdalena Ginste

Läs mer om projektet här , se filmer, lyssna på musik mm